Adjunktens forum
after dark

Adjunkten.dk | Profil | Registrér | Aktive emner | Medlemmer | Søg | OSS
Brugernavn:
Adgangskode:
  Vælg sprog

Husk mig
Glemt adgangskode?

Alle fora
 Dansk
 Anmeldelser af nye værker
 Filmanmeldelse: The Twilight saga: New moon
 Nyt emne  Besvar emne
 Printervenlig
Forfatter  Emne Næste emne  

AnneJensen
Nyt medlem

1 indlæg

Sendt - 15 apr 2010 :  22:44:00  Vis profil  Besvar med citat

”New moon” er andet forsøg i den berømte Twilight saga, som er skrevet af Stephanie Meyer. Filmen havde premiere i 2009 og er filmatiseret af Chris Weitz.

Efter den første film ”Twilight” med ikke mindre end 300 millioner solgte billetter, venter millioner af ’Twilight’-fans i spænding på den næste film i rækken, og der er ingen tvivl – de får hvad de forventede.

Hjerte rimer på smerte

Den komplicerede kærlighedshistorie mellem den dødelige smukke pige Bella (Kristen Stewart) og den udødelige mystiske vampyr Edward (Robert Pattison) fortsætter hvor ”Twilight” slap. Bella fejrer sin fødselsdag ved Edward og hans familie, men den ender i et blodigt uheld. Dette forårsager at Edward sammen med sin familie forlader den lille by Forks, for at beskytte Bella. Tilbage i Forks sidder Bella sammenkrøbet i en stol, og at hendes hjerte bløder, er vi ikke et sekund i tvivl om. Bella finder ud af, at hver gang hun udsætter sig selv for fare, ser hun små glimt af Edward, der advarer hende den fare hun udsætter sig selv for. Dette drager hende til at leve sit liv på grænsen mellem livet og døden, da hun opsøger livsfarlige ting. Hun vil gøre alt for at være tæt på Edward og dødbringende fart og umenneskelige højder er vejen til få magiske minutter med sit livs kærlighed.

Den nye kærlighed?

I den første film i Twilight sagaen stifter vi bekendtskab med den omsorgsfulde, men gådefulde barndomsven Jacob (Taylor Lautner). Den mystiske historie vi får bekendtskab til i den første film, og hadet mellem Edward og Jacob bliver færdiggjort i ”new moon”. Vampyrer og varulve kan nemlig ikke sammen. ja ikke nok med at sagaen indeholder vampyrer, nej vi har også med varulve at gøre. Med Edward skubbet af pinden arbejder Jacob sig stille og rolig vej til Bellas hjerte. Han heler til dels hendes knuste hjerte, men inderst inde tilhører Bellas hjerte Edward.

Trekantsdrama – en pige, en vampyr og en varulv

Et trekantsdrama tilsat en smuk tiltrækkende pige, et gram vampyr og et gram varulv er der optakt til det helt store drama. Kombinationen af tre forskellige ’arter’ er nervepirrende og helt fantastisk. Den store stærke varulv beskytter Bella, mens Edward holder afstand. Hvem vælger Bella, vælger hun rigtig og venter kærligheden på hende? Disse spørgsmål skal opleves når filmen spiller.

Varulve erstattes med vampyrerne

Efter vampyrfamilien er flyttet fra den lille by, kommer varulvefamilien på banen. I den første film hvor Edward havde en af hovedrollerne, er han i ”new moon” skubbet i baggrunden sammen med sin familie. Dette lever dog ikke op til forventningerne, da man havde forestillet sig lige så stort bekendtskab med familien som vi havde i ”Twilight”. Derimod er varulvene i fokus. Her stifter vi bekendtskab med en masse fede effekter i form af forvandlingen fra ”menneske” til varulv. Derudover oplever vi Volturi, som besidder ”tronen” i vampyrernes verden. Dette havde man derimod slet ikke forventet, og den mystiske og overnaturlige verden er interessant og giver filmen mere indhold.

I den grad emotionelt

Forventninger om en emotionel film bliver til den grad opfyldt når vi stifter bekendtskab med ”new moon”. Udover Bellas impulsive og livsfarlige missioner uden en tanke på konsekvenserne, er dette en film fyldt med følelser og kærestesorger. Noget så menneskeligt som et ”ødelagt hjerte” skaber en moderne udgave af Romeo og Julie og dermed er plottet for filmen fundet. En sønderknust pige der ikke kan leve uden sin udkårne, skriver om ham og lukker sig inde i sig selv – er en stor del af den fantastiske handling i denne film. Udover de mange følelser, breve og ekstreme missioner, udgør musikken en vigtig del af filmen. Selv i de vildeste actions scener, er der i baggrunden emotionelt musik, som påvirker publikum i den helt rigtige retning – håbløs kærlighed, længsel efter den person der får selv det mest knuste hjerte til at hele sig og kampen for overlevelse, er kun en brøkdel af de ting vi oplever.

Målgruppen?

Om Twilight sagaen har en bestemt målgruppe synes jeg er svært at sige. Er man Twilight-fan, ja så er man Twilight-fan, ligegyldig hvilken aldersgruppe man tilhører. Hvis man er tilhænger af romantik i første klasse, drama og kampen imod hjertesmerte – ja så er Twilight helt klart mystikken man skal kaste sig i krig med. Er man teenager pige og glad for pæne drenge eller ”bad-ass” fyre, så er ”new moon” klart en vinder. Men en ting står klart, man skal ikke stifte bekendtskab med ”new moon” før ”Twilight”. Det er en vellykket efterfølger af den første succes, og dette ødelægges hvis den første springes over. Om Twilight sagaen vil lokke flere fans til på den nye film er svært at sige, men en ting står klart – Twilight-fans vil sluge den råt.

Egen vurdering

Personligt er jeg selv en af de mange Twilight fans. Efter bekendtskab med den første film tørstede jeg efter mere drama mellem det dødelige og det udødelige. Filmen har overrasket gang på gang, og jeg synes instruktøren har gjort et fantastisk stykke arbejde. Universet vi bliver taget med ind i er smukt, magisk og overraskende, skuespillerne i filmen er interessante og spiller fabelagtigt i filmen. Twilight tog mig med storm lige som så mange andre mennesker lod sig tage, og som en sand fan kan jeg stærkt anbefale, at kaste sig i krig med denne eventyrlige og dramatiske fortælling. Herefter vil man forhåbentlig tørste efter den tredje film i sagaen Eclipse som har premiere den 30. juni i år.

Hvis jeg skulle give filmen stjerner, vil jeg give den 4,5 ud af 5 stjerner. Den sidste halve får den ikke, for jeg kunne jo risikere at The Twilight saga: Eclipse er bedre

Se trailer til både ”New moon” og ”Eclipse” her:

http://www.kino.dk/Nyheder/2009/06/New-Moon-trailer.aspx

http://www.kino.dk/Film/T/TW/Twilight-Saga-Eclipse.aspx

Jørgensen
Rookie

8 indlæg

Sendt - 18 apr 2010 :  23:41:23  Vis profil  Klik for at se Jørgensen's MSN adresse  Besvar med citat
Hej Anne!

Intet mindre end fremragende valg af adjektiver og vendinger. De mange velanvendte adjektiver gør anmeldelsen langt mere spændende at læse og giver et stort indblik i din oplevelse af filmen. Eksempler: "blodigt uheld", "ikke et sekund i tvivl", "nervepirrende", "emotionel", "impulsiv", "sønderknust". Og så "tørster" du ligefrem efter mere - er der endda lidt varmpyr over dig??

Mange af overskrifterne er kreative og opsigtsvækkende, hvilket altid er et godt grundlag for at vække interessen hos læseren.

Fint at du lige kommenterer målgruppen - på den måde kan man se, om man selv er en del af den.

God afslutning med begrundelsen for kun 4,5/5 stjerner :)
Gå til toppen af siden

Adjunkten
Forum Admin

184 indlæg

Sendt - 04 maj 2010 :  23:16:34  Vis profil  Besvar med citat
Hov, Anne, du har overset at Sindhu har anmeldt "New Moon" først. Så ifølge reglerne skulle du kommentere på hendes anmeldelse ...

Se: http://www.adjunkten.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=202&SearchTerms=new,moon

Fy skamme.
Gå til toppen af siden
   Emne Næste emne  
 Nyt emne  Besvar emne
 Printervenlig
Genvej:
Adjunktens forum © Adjunkten 2008 Gå til toppen af siden
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000
© ? | xhtml | css | Adjunkten | Følg mig pÃ¥ Twitter | Min Google+ profil | Del | Til toppen