Adjunktens forum
after dark

Adjunkten.dk | Profil | Registrér | Aktive emner | Medlemmer | Søg | OSS
Brugernavn:
Adgangskode:
  Vælg sprog

Husk mig
Glemt adgangskode?

Alle fora
 Dansk
 Anmeldelser af nye værker
 Anmeldelse: District 9
 Nyt emne  Besvar emne
 Printervenlig
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Mortenaas
Nyt medlem

2 indlæg

Sendt - 15 apr 2010 :  18:50:37  Vis profil  Besvar med citat
District 9
District 9 er instrueret af Neill Blomkamp, og den er udgivet d. 21/08/2009 Genren af filmen er science fiction/action, og måske et snært af thriller.
En tilfældig dag i året 1982 svæver et enormt rumskib over byen Johannesburg i Sydafrika. Ingen ved hvad det laver der, og det viser heller ingen tegn på fjendtlighed. Efter nogle måneder beslutter firmaet MNU at skære sig igennem rumskibet, og inden i det, finder de flere millioner aliens, som de døber ”Prawns” som bliver indkvarteret i ”District 9”. District 9 er en ghetto lidt uden for Johannesburg, men 20 år efter beslutter man at flytte dem til ”District 10”, da District 9 ikke er sikkert nok. Her følger vi hollænderen Wikus van de Mervwe, som skal sørge for at Prawnsne skriver under på, at de ved de flyttes. I denne kæmpe aktion skal de også ransage hver bygning og konfiskere bl.a. våben.

I et hus møder vi hvad der vil ændre Wikus’ liv fuldstændig. Han finder en lille metalcylinder, som han ved et uheld kommer til at åbne, og en olie-agtig væske sprøjter ham i ansigtet. Ubekymret om eventuelle konsekvenser fortsætter han dog hans arbejde. Senere på dagen begynder han dog at kaste sort bræk op, og da han får det ildebefindende, bliver han indlagt på hospitalet. Da lægen undersøger ham, er hans arm helt blodig. Han klipper tøjet op, og indenunder har han ikke længere en hånd, men en klo, ligesom Prawnsne har. Wikus bliver en hurtig interessse for MNU, da MNU også er verdens største leverandør af våben, men de våben som Prawnsne havde med ned på jorden, er bygget specielt til at de kun kan opereres af deres DNA. Men det viser sig nu, at de også aktiveres af Williams nye DNA. Det vil bare koste Williams liv at få den nødvendige information, men William er ikke helt tilfreds med den situation.

Jeg synes filmen er enorm god, da den er bygget op som en dokumentar. Dokumentaren handler om William og hans personlige liv, og hvad han lavede på dagen hvor District 9 skulle ryddes, og hvad der foregår med ham da MNU ”undersøger” ham. Herefter stopper dokumentaren egentlig om William, og man følger nu hvad der sker med ham rent psykisk såvel som fysisk gennem dette. Hele filmen har et håndholdt kamera, hvilket gør at filmen faktisk virker meget realistisk, og kan give spekulationer til, hvordan vi egentlig ville reagere, hvis et kæmpe rumskib var over en af vores byer.

Filmen tiltaler også til den mere actionorienteret seer, da William jo selvfølgelig gerne vil væk fra MNU, men bliver senere i filmen nød til at vende tilbage, for at hente noget han har glemt, som kan gøre hans DNA menneskeligt igen. Da MNU selvfølgelig også gerne vil have ham i live, så bliver det ikke uden en god actionkamp, hvor William kæmper for hans liv.

Hvis jeg skulle tage noget negativt fra filmen, så er det skuespilleren til hovedpersonen William. Jeg synes mange gange at hans skuespil virker urealistisk, hvilket er en skam, da det ellers er en kanon film. Hans karakter er dog meget god – en naiv, nysgerrig person, som først ser Prawnsne som ligegyldige, men bliver nødt til at acceptere dem senere af gode grunde… Han er måske ligefrem en antihelt, hvilket faktisk gør filmen endnu mere fangende

Mange af temaerne i filmen er også enorm interessante. Et meget åbenlyst tema er helt klart om det er værd at ofre et menneske for at få teknologisk viden – og i dette tilfælde er det ”bare” våben. Det er kampen mellem det menneskelige og korporationen, hvor man jo kun kan håbe på at det gode vil vinde.

Et andet tema er desuden had for en anden race/art, og hvordan man rent faktisk behandler dem. Det er selvfølgelig med stort henblik på f.eks. apartheid. Hovedpersonen bliver udsat for at skifte mening, og ser nu racerne fuldstændig anderledes – både hans oprindelige, men også hans nye. Måske bliver han faktisk mere menneskelig i lyset af at han nu er dem han før hadede – han respekterer nu begge racer (udover dem der er efter ham…).

Jeg synes District 9 er en meget god film, og er helt klart imod enhver forventning om en typisk ”alien” film. Rumvæsenerne er ikke aggressive, de er faktisk hjælpeløse, og har brug for hjælp fra mennesket. Hele konceptet med at det er slags dokumentar virker også utrolig troværdigt, og øger kun spændingen. Jeg synes det er en af de bedste film i 2009, og er helt klart et must-see for den type seer der gerne vil have en god historie med god action.

Deres hjemmeside er desuden utrolig flot lavet, og giver en god idé om hvordan mennesket egentlig opfatter de nye væsener: http://www.d-9.com/

- Anmeldelse skrevet af Morten Aas Clausen

Redigeret af - Mortenaas af 15 apr 2010 18:51:48

Mette HP
Rookie

6 indlæg

Sendt - 19 apr 2010 :  22:47:53  Vis profil  Besvar med citat
Hej Morten

Det er rigtig godt, at du tager fat i kameraføringen, eftersom du er inde på, at filmen er opbygget som en dokumentar. Kameraet er i givet fald en vigtig effekt til at opnå denne virkning.

Jeg synes, at det virker godt, at du tager fat i filmens temaer og analyserer og anmelder ud fra dem. Når du direkte går ind og kigger på temaerne, gør du det også lettere for en læser at tage stilling til, om filmen er noget for dem.

Din anmeldelse kommer til at virke meget troværdig i og med, at du kommenterer både på positive og negative ting. At du så i sidste ende kommer frem til, at den mindre gode skuespillerpræstation ikke har den stor betydning for filmen som helhed er jo bare godt.
Gå til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Besvar emne
 Printervenlig
Genvej:
Adjunktens forum © Adjunkten 2008 Gå til toppen af siden
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000
© ? | xhtml | css | Adjunkten | Følg mig pÃ¥ Twitter | Min Google+ profil | Del | Til toppen