Adjunktens forum
after dark

Adjunkten.dk | Profil | Registrér | Aktive emner | Medlemmer | Søg | OSS
Brugernavn:
Adgangskode:
  Vælg sprog

Husk mig
Glemt adgangskode?

Alle fora
 Dansk/historie opgaven - forbeholdt 1.d
 Dansk nationalisme
 Problemformulering
 Nyt emne  Besvar emne
 Printervenlig
Forfatter Tidligere emne Emne   

Adjunkten
Forum Admin

184 indlæg

Sendt - 24 okt 2007 :  09:17:41  Vis profil  Besvar med citat

quote:
Hej!

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg får mine overvejelser til problemformulering skrevet om til en fyldestgørende problemformulering, så vil gerne vide om mine overvejelser er gode nok og evt. have et foreslag til, hvordan de kan blive til en problemformulering.

Overvejelser over problemformulering:
Overordnet arbejde med Hvad det vil sige at være dansk?
Dette vil jeg gerne gøre ved at arbejde med:
Analyse og fortolkning af ”Der er et yndigt land” af Adam Oehlenschläger (alle 12 strofe) + ”Dengang jeg drog af sted” af Peter Faber + evt. en historisk kilde
Nationalismen som begreb og baggrunden for dens opstående med fokus på Danmark (og Tyskland) i 1800-tallet
De slesvigske krige. Især den politiske og nationalistiske baggrund for at der opstår borgerkrig i Danmark.

Er de 5-10 sider opgaven skal fylde også et maksimum?

Jeg kan se af din logbog, at du er vældig godt i gang. "Hvad vil det sige at være dansk" skulle måske indsnævres/files lidt til. Prøv om du kan formulere nogle åbne spørgsmål, som fx:

Hvad betød nationalismen for udviklingen i DK 1830-1864?
Hvilket Danmarksbillede giver de forskellige tekster?

Det er fint at du bruger "Der er et yndigt land". Som historisk kilde kunne du fx vælge en tale af Lehmann. Den kan du finde i Olaf Søndberg: Den danske revolution 1830-1866. Der er også breve, som kan bruges som kilder til den nationale begejstring.

Jeg regner med at vi skal synge Den tapre landsoldat i næste time, men du må gerne tage den med alligevel, når bare du også har analyse af tekster, vi ikke har arbejdet med.

I vejledningen står :

quote:

Omfanget skal være mellem 5-10 sider – ekskl. forside, noter, resume, litteraturliste og illustrationer.

Overskridelser på mere end 10% vil trække ned i bedømmelsen. Man kan altid skære ned mod slutningen.

mvh Lars.
  Tidligere emne Emne   
 Nyt emne  Besvar emne
 Printervenlig
Genvej:
Adjunktens forum © Adjunkten 2008 Gå til toppen af siden
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000
© ? | xhtml | css | Adjunkten | Følg mig pÃ¥ Twitter | Min Google+ profil | Del | Til toppen