Adjunktens forum
after dark

Adjunkten.dk | Profil | Registrér | Aktive emner | Medlemmer | Søg | OSS
Brugernavn:
Adgangskode:
  Vælg sprog

Husk mig
Glemt adgangskode?

Alle fora
 Dansk
 Anmeldelser af nye værker
 Trentemøller - The Last Resort
 Nyt emne  Besvar emne
 Printervenlig
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Marck
Nyt medlem

2 indlæg

Sendt - 15 apr 2010 :  22:58:01  Vis profil  Besvar med citat

Melankolsk genialitet

Albummet, ”The Last Resort”, byder på en rejse igennem det kolde vinterlandskab i en sådan udført professionalisme, at det er svært at lade være med at lukke øjnene, og helhjertet lade forføre.

Allerede efter de første takter, står det klart at Trentemøller inviterer ind i et univers, der strækker sig langt udover normen. Albummet skal respekteres, forstået i en sådan forstand, at det her, anderledes fra alt andet main-stream pop, kræves at sangene bliver lyttet til, og helst i et langt stræk. Gør man dette, så genglædes en rejse så smuk og kold, at det ikke er til at beskrive med ord, da rejsen er uhyggelig personlig. Men bag den flotte facade, de minimalistiske toner og de voldsomme førstegangsindtryk, er en tanke til musikeren bag mesterværket uundgåeligt. Hvilket ar og følelser gør denne mand i stand til at skabe en stemning så fremtræden og kolossal, at han på under 2 og et halv minut, kan frembringe gåsehud hos selv den mest kræsne lytter? Svaret må ligge i opvæksten, et sted som han er meget ene omkring. Hvilket blot understreger at Trentemøller ikke blander sig i mængden, men skeler sig ud, og går sine egne veje. Navnet i sig selv bærer mystik og elegance, præcis som musikken der bliver produceret.

Efter udgivelsen af ”The Last Resort” i 2006, har Trentemøller opnået enorm popularitet, både som kunstner, men så sandelig også som DJ. Inden udgivelsen var han et kendt navn på DJ-podiet, hvor han hovedsageligt beskæftigede sig med Trance og House musik, men efter udgivelsen i 2006, fik verden at se hvad den egentlig Trentemøller var i stand til, og siden da, er det kun gået i en retning for ham, opad. ”The Last Resort” var en stor omvæltning fra den musik man plejede at høre fra den danske komponist, men det nye genre skift er bestemt ikke noget som har gjort ham mindre populær, tværtimod. Albummet henvender sig ikke til danseskoene, men i stedet for til de kolde efterårsaftner. Et kært barn har mange navne, men om et er, at Trentemøller formår, med ”The Last Resort”, at lave en plade der ikke kun henvender sig til et bestemt publikum, men til alle aldersgrupper og sindstilstande.

Som nævnt tidligere, så anbefaler jeg at man hører CD’en fra start til slut i ét langt træk. Grunden til det er, at sangene hver for sig har et enormt følelsesmæssig spektrum, hvor man oplever alt fra rejsens begyndelse ud af byen og op i de kolde bjerge i ”Take Me Into Your Skin” til varmen fra bålet i ”While The Cold Winter Waiting” til nattens mørke hvor ensomheden og savnet kommer frem i ”Miss You”. Hver for sig har sangene deres egen lille selvstændighed, men koblet sammen, giver de et billede af en tur man ikke må snyde sig selv for. For at give en mere tydelig illustration af hvad det er jeg mener, så kan man sammenligne det med et powernap og en god lang nats søvn. Den lange søvn er der hvor vi rigtig får drømt, vendt tingene i hovedet og savlet på puden. Her nyder vi det rigtigt. Rejsen er personlig, så personlig at netop den måde jeg oplever turen på, kan være fuldstændig anderledes fra hvad dine ører og hjerne konstruerer, men om et er, at billetten til rejsen er betalt i det du sidder dig ned, lukker øjnene og lader Trentemøller styre resten af showet, og det kræver talent. Albummet har ikke megen lyrik at gøre godt med, faktisk så lidt, at det ikke rigtig kan karakteriseres som lyrik, hvilket atter understreger at hele CD’en er et personlig kick, som ingen sangtekster bør eller skal laver om på, man skaber selv sin historie. Hvad historien går ud på, og hvor langt historien strækker sig, er man selv herrer over, men efter at have hørt pladen igennem et par gange, kan det sagtens være at det hele ændres, og nye forestillinger skabes.

Pladen er lækker, dybsindig og meget personlig, det vil jeg ikke ligge skjul på, men de melankolske toner og det kolde univers gør, at man efter noget tid simpelthen bliver nød til at slukke. Det er direkte hårdt at lytte til sangene fra ”The Last Resort” igennem flere gange. Jeg vil anbefale at man giver sig tiden til at høre pladen igennem en måske to gange om ugen, det er det. Hovedet kan ganske enkelt ikke holde til mere. Men netop den nødvendige ”restituering” gør oplevelsen præcis lige så sublim og kraftfuld som første gang man lagde ører til mesterværket fra den talentfulde Trentemøller. Det her, det er reference klasse.

Som opfølgning af anmeldelsen, vil jeg gerne understege én meget vigtig ting. Det lyder måske latterligt, men til netop den her slags musik, og især dette album, så er det ikke i Apples høretelefoner man skal give Trentemøller chancen. For overhovedet at kunne opleve bare en lille del af hvad det er jeg snakker om, så skal sangene høres på et ordentlig anlæg. Det er faktum.

Redigeret af - Marck af 16 apr 2010 09:11:35

Mette HP
Rookie

6 indlæg

Sendt - 19 apr 2010 :  22:43:55  Vis profil  Besvar med citat
Hej Marck

Det er superfedt, at din holdning, følelser og entusiasme omkring albummet fremgår klart. Det gør, at det virker ægte, og at man har lyst til sætte sig ned og høre albummet, for at få sådan en fantastisk oplevelse. Det vækker en nysgerrighed om, hvorvidt et album kan give en så meget. Det er virkelig positivt.

Det er lidt sjovt med din formaning om, hvordan man skal høre musikken, men det viser måske lige præcis, hvor meget du har fået ud af musikken.

Din indledning er rigtig god og den fænger, så man simpelthen bliver nødt til at finde ud af, hvad den dækker over. Ligeledes er din beskrivelse af, hvad du har fået ud af musikken, hvor du inddrager flere af numrene rigtig god.
Gå til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Besvar emne
 Printervenlig
Genvej:
Adjunktens forum © Adjunkten 2008 Gå til toppen af siden
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000
© ? | xhtml | css | Adjunkten | Følg mig pÃ¥ Twitter | Min Google+ profil | Del | Til toppen