Adjunkten - Dansk
Nyeste tid

Arbejdsspørgsmål til "Nordkraft" 2. del


2. del:

  1. Gør kort rede tekstens komposition - bl.a. Ejersbos anvendelse af kursiv
  2. Allans fortid (undtagen kæresterne):
    • forsøg at få rede på Allans familieforhold. (s. 176, 231-233, 242-251, 266-269)
    • Hvad er historien bag Allans særlige udseende?
    • Detalje: Hvordan præger Allans tidligere arbejde hans sprog? (s. 189ø.)
    • Hvorfor tog han ud og sejle (s. 184)
    • Hvordan forholder han sig til sin fortid og historien med Frank? (s.s.)
  3. Allan i tekstens nutid (1992)
    • Hvordan præger fortiden Allan?
    • Hvorfor plumper han i med stofferne igen? (s. 194)
    • Hvordan påvirkes sproget af kokainrusen s. 202ff
    • Detalje: Hvordan hænger han sine billeder op (185ø.)
  4. Allan og kvinderne:
    • Janne. Hvordan er mødet s.260-61?
    • Maja.
      • Hvad symboliserer klippe-scenen på broen (s. 208-214)
      • Hvorfor vil Maja ikke være Allans kæreste? (historien om Frank og LSD s. 256f)
    • Lykke og Lene
      • Hvilken forskel er der på sex-scenerne med Maja (223-225) og Lykke s. 202-207. Hvorfor giver Allan Lykke solbriller på?
      • Hvorfor er han sammen med Lene (s. 255ff) - hvordan skildres det?
  5. Mod slutningen hører vi om Maria fra 1. del igen. Hvad er der sket med hende? (s. 276)
  6. 2. del hedder Broen. Hvorfor mon?
  7. Hvis der er tid tilovers må I gerne tage temaer op, som I synes, vi mangler.
God arbejdslyst!

3. del

  1. Gør rede for 3. dels overordnede komposition. Hvilken fortællertype og synsvinkel anvender Ejersbo?
  2. Hvorfor er Steso død? (377)
  3. Hvorfor kom Adrian ikke til begravelsen (340)
  4. Hvad skete der med Maria efter slutningen på 1. del? (343)
  5. Dødsscenen, kap. 1:
    • Hvilken fortællertype anvender Ejersbo her?
    • Hvilken synsvinkel anvender han (indre/ydre) - med hvilken virkning?
  6. Karakteriser sproget i tripskildringen s. 397. Ligner det noget, vi har læst?
  7. Karakterisér én af følgende personer:

    Tilde:

    • Hvad mener hun om Thomas' død? (328)
    • Hvordan forklarer hun Lille-Lars' død? (338)
    • Læg mærke til, hvordan Tilde ser på Steso: (356, l. 4f + 357, l. 14-15). Hvad ville en neutral fortæller sige?

    Steso:

    Brug (343-345; 349; 355-357; 369; 395; 397-400) og inddrag svar på følgende i jeres karakteristik: Hvad er Stesos politiske ståsted ? Tror I, han er typen, der kunne begå selvmord?

    Svend:

    • Svend og Michael har på et tidspunkt en småfilosofisk diskussion (350-355), hvor Svend bla. siger: "Vi er tilskuere til hinandens liv". Hvad mener han med det?
    • Hvad er det for et "hånd-problem", han har haft (367 + 416ff)
    • Hvorfor er Svend sur på Bertrand ? (400-404) Hvorfor er det vigtigt for Svend om Bertrand var med i vandet eller ej? (370).
    • Se s. 420. Hvad taler Lisbeth og Svend om her? Hvordan må vi tro det går dem? Hvorfor?

    Lisbeth:

    • Hvordan ser hun på Lille-Lars' død? (374-375)
    • Hvilke bud får vi på årsagerne til stof(mis)brug i 3. del? (359, 421)
  8. Hvorfor hedder romanen mon "Nordkraft"?
  9. Bliv enige i gruppen om romanens temaer, og kog det herefter ned til 1 ord til vores kompendium!
God arbejdslyst!
Se billeder fra filmen

© ? | xhtml | css | Adjunkten | Følg mig på Twitter | Min Google+ profil | Del | Til toppen