Adjunkten - Dansk
1930'erne

Huxley: Fagre nye verden

Læs evt. (noget af) wikipedias opslag om "Brave new World", som er originaltitlen.

Kapitel 1-3

  1. Bestemt tid og sted for den handling, der udspiller sig.
  2. Hvad er bokanovski-behandling?
  3. Hvilke principper ligger til grund for fremstillingen af de forskellige samfundsklasser?
  4. Hvad sker der med fostrene i det sociale prædestinationsværelse?
  5. Hvordan præges børnene i det neo-pavlovianske anlægsværelse?
  6. Hvilken 'Ford' er det som tidsregningen starter efter?
  7. Hvad er hypnopædi ?
  8. Hvordan ser Mustapha Mond på hjemmet og kernefamilien ?
  9. Hvordan er Fannys og Leninas forhold til det modsatte køn ?
  10. Hvad synes Bernard Marx om at alle tilhører alle ?

Kapitel 4-6 (46-83)

  1. Hvad betyder 'pneumatisk' ? Prøv at bestemme det ud fra konteksten, der hvor ordet forekommer.
  2. Karakterisér Bernard Marx.
  3. Hvad er formålet med at gå til solidaritetstjeneste ?
  4. Hvordan går det for Bernard ?
  5. Hvad er forskellen på Bernards og Leninas ønsker til deres samvær? Hvilke klasser tilhører de?
  6. Hvad oplevede Bernards chef i New Mexico-reservatet?
  7. Hvem lever i reservatet?

Kapitel 7-9 83-113

  1. Hvilke "uciviliserede" fænomener oplever Lenina og Bernard i reservatet?
  2. Hvad er Lindas historie ?
  3. Linda gør sine malthusiske øvelser - undersøg hvem de er opkaldt efter. (Googl 'Malthus')
  4. Hvad er Johannes' historie?
  5. Sammenlign Johannes og Bernard.

Kapitel 10-14 114-161

  1. Hvad bruger Bernard Johannes til?
  2. Hvilket syn får civiliserede børn på døden og hvordan hænger det sammen med opfattelsen af individet?
  3. Hvordan reagerer Bernards nye venner på at 'den vilde' ikke vil se dem?
  4. Hvorfor censurerer Mustapha Mond nye bøger?
  5. Hvorfor synes Helmholtz at Julie-citatet er så morsomt?
  6. Lenina opsøger omsider Bernard. Hvordan forløber det? Forklar de to personers adfærd.

Kapitel 15-18 161 -

  1. Hvad sker der med betydningen af sætningen "Oh, fagre nye verden" på side 163?
  2. Fortæl om Johannes' oprørsforsøg og hvordan myndighederne håndterer det.

© ? | xhtml | css | Adjunkten | Følg mig på Twitter | Min Google+ profil | Del | Til toppen